Emberi agy kontra marketing

Neuromarketing #mutimiregondolsz

Neuromarketing #mutimiregondolsz

A Trump-technika

A félelem, mint politikai marketingeszköz

2017. január 27. - Kiss Dóri

Előre bocsátanám, a cikknek nem célja a véresszájú politizálás, mások politikai hovatartozásának, értékeinek megtámadása, inkább egy érdekes politikai marketing trend (újbóli) megjelenésének vizsgálata a neuromarketing szempontjából.

Félni jó?

mamm.jpg

Azt hiszem, nem túlzás azt állítani, hogy életünk elég jelentős százalékát félelemben töltjük. Félünk a veszélyektől, a kiszolgáltatottságtól, a kudarctól, az elutasítástól, a betegségektől, féltjük magunkat, és féltjük a szeretetteinket. A félelem az egyik legerősebb érzelem, és jelentős szerepe van az életünkben: már a mamutvadászós korban is a félelem és a belőle fakadó óvatosság jelentette túlélésünk zálogát.

(Véleményem szerint ezért nem annyira népszerűek a nők körében az extrém sportok - bennünk erősebben megvan az ösztön a faj fenntartására, minthogy kockáztassuk az életünket, ha nem muszáj. De ez most nem tartozik ide.)

Oszd meg és uralkodj!

Bár nem feltétlen etikus dolog, de a marketingkomunikáció egyik gyakori eleme a félelem. Rengeteg hirdető szeretné elhitetni veled, hogy problémával rendelkezel, bajban, veszélyben vagy, és jajj, véged van, ha nem vásárlod meg az ő terméküket. Ezek az üzenetek persze ritkán tudatosulnak bennünk, az érzelmi kondicionálás ugyanis tudattalanul hat és tanít minket, ezért lehetnek igazán hatékonyak.

Természetesen a politikában sincs ez másképp. A média napirendjének legalább 85%-a negatív hír, igazából másról sem hallunk, mint terrortámadásokról, balesetekről, katasztrofákról, válságokról. És persze olyan vezetőkről, akik minden veszélytől képesek és hajlandóak megmenteni minket, és biztonságot tudnak nekünk nyújtani.

Na de ki ne vágyna egy kis nyugalomra, biztonságra?

idiocracy-e1456417930698-1920x640.jpg

Ezek tükrében nem meglepő tehát, hogy egyre népszerűbbek a bevándorlóellenes, terrorfókuszú retorikát folytató politikusok, akik megerősítik a közös ellenség félelmetes képét, és biztositanak minket arról, hogy az ő irányításuk alatt ez nem fordulhat elő. Az igazán tehetségesek akár elnöki pozícióba is eljuthatnak, vagy éppen világháborúkat robbanthatnak ki.

(Érdekességképp: a Pew Research Center kutatása szerint Európában a magyarok tartanak legjobban attól, hogy a bevándorlók növelik a terrorizmus veszélyét. Ez elsősorban azért meglepő, mert az utóbbi idők terrorral sújtott orszagai tőlünk kevésbé tartanak ettől a lehetőségtől.)

De hogyan hat az agyra a félelem?

Az idegtudományi kutatások szerint azok az események, amelyek érzelmi reakciót (szeretet, félelem, undor, meglepetés, stb.) váltanak ki bennünk, erősebben rögzülnek a memoriánkban. Ezek az emlékek élénkebbek és erőteljesebbek, és előhívásuk is könnyebb a racionális emlékeknél, azonbban sokkal megbízhatatlanabbak.

Az agyunk úgy van programozva, hogy egy félelmet keltő szituáció a tudatos memóriánkban (a hippokampuszban), valamint a tudattalan memóriánkban (amygdala-ban) is rögzül, hogy legközelebb, amikor felmerül ugyanez a veszély, emlékezzünk rá, és megfelelően tudjunk cselekedni.

A félelem segít erősebb, hosszútávú emlékeket eltárolni egy adott esemény kapcsán, ezáltal mélyebb nyomot hagy bennünk, mint egy érzelmileg semleges történés.

fear.jpg

A politikai marketing szempontjából ez azért kifejezetten érdekes, mert az erős érzelmekre ható kampányok és üzenetek sokkal eredményesebben rögzülnek az állampolgárok fejében, mint a racionális érvek.

Roger Dooley neuromarketing professzor elemzése szerint például Donald Trump amerikai elnök kampánya is részben azért lehetett eredményes, mert sikerült a félelem és nyugtalanság érzését előhoznia az amerikai választókból a gazdasági helyzetük jövőjével kapcsolatban. A siker másik okát abban látja, hogy Trump képes volt felszínre hozni a választókban élő törzsi összetartás érzését azáltal, hogy az embercsoportok közti különbségeket hangsúlyozta, és a migrációt veszélyként pozicionálta.

Zárógondolat

A cikk szerzője is elismeri, hogy a terrorizmus és a globális migráció a XXI. század meghatározó veszélyforrása, ezek súlyosságát nem vonja kétségbe. Az emberek félelmét kihasználó politikai kommunikációt azonban már annál inkább.

 

képek innen, innen, és innen

A bejegyzés trackback címe:

https://neuromarketing.blog.hu/api/trackback/id/tr8212157353

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2017.01.31. 20:04:37

Elég látványos, hogy van egy nagyon szubjektív premisszád, amihez keresel érveket, próbálod megtámogatni valamivel.

Vicces kiszólások is vannak:
"Véleményem szerint ezért nem annyira népszerűek a nők körében az extrém sportok - bennünk erősebben megvan az ösztön a faj fenntartására" - ha ezt egy férfi mondja, akkor a feministák megkövezik, mint atyáskodó, beskatulyázó nőgyűlölőt :P
Pedig a tesztoszteron tehet sok ilyen különbségről. A mamutot is le kellett csapni valakinek, hogy a gyerek agya kapjon fehérjét és nyilván a fizikailag erősebbre hárult ez a feladat.

Az, hogy Trump egy terrortól véráztatta világot, hatalmas költségvetési hiányt, munkanélküliséget örökölt, az inkább Clinton és Obama bűne, Trump 70 évig jól elvolt ingatlanfejlesztőként meg családapaként.

"az erős érzelmekre ható kampányok és üzenetek sokkal eredményesebben rögzülnek az állampolgárok fejében, mint a racionális érvek." - az is megérne egy misét, hogy a faji viszonyok mennyire sokat javultak a 60-as évek óta Amerikában, de pont Obama elnöksége idején elkezdték a félelmet, indulatokat, dühöt kelteni a feketékben a fehérek ellen. Először az alacsony képzettséget igénylő munkaköröket kiszervezték Mexikóba, Kínába, sőt, illegális bevándorlóknak is inkább adtak munkát, mint feketéknek, majd a munkanélküli feketéket segélyekre szoktatták, food stampre, így a politika a legelemibb létszükségleteiket is kielégítette közpénzből. Így kell függővé tenni egy csoportot. Aztán a kenyéradó gazda, Obama kiadta az ukázt, hogy a csúnya fehérek tehetnek mindenről, tőlük kell rettegni.

"Donald Trump amerikai elnök kampánya... ...sikerült a félelem és nyugtalanság érzését előhoznia az amerikai választókból a gazdasági helyzetük jövőjével kapcsolatban" - az a félelem már megvolt, ugyanis a félelmet nem kell előhozni, ha már alapból megvan. Nem minden nyugtalanság mesterségesen keltett, nem minden félelem alaptalan. A félelem alapja az volt, hogy a jelen generációk valóban rosszabbul élnek, mint a szüleik fiatal korukban. A jövő nem túl fényes, amikor egy amerikai család nem tudja megengedni a főiskolai tandíjat a gyerekeinek, de egy kínai középosztálybeli család simán kifizeti a gyereke amerikai egyetemi tandíját. Nincs perspektíva, ha a gyerekeidnek nem tudsz picit többet adni, mint ami neked jutott. Zsugorodás van és mások aratják le a munkád gyümölcsét.

gmihaly621 2017.01.31. 20:04:42

Mindenki másképp csinálja, vagy ugyanúgy? Spanyolviasz.

szepipiktor 2017.01.31. 20:04:44

Kicsit egyoldalú megközelítése ez a dolgoknak. És hát ma Trump olyan, mint az a bizonyos férfi a viccből, akinek bármit mutatnak, mindig a pina jut az eszébe... Most minden bloggernek, újságírónak Trump a kályha.
Ha ihaz lenne ez a "félelem" dolog, akkor nálunk miért orbán uralkodik? Itt, nálunk a félelem a legnagyobb magasságokba erősödött, nincs olyan társadalmi réteg, amely ne "rettegne" a hatalomtól, a hatlom embereitől.
Most akkor azért választanak sokan valakit, hogy félhessenek? Ha a félelem mozgatna, akkor nem orbánék lennének a nyerők.
Szerintem a valódi ok, amiért Trump hatalomra jutott - és ezt azért rengeteg szakértő kimutatta már korábban is! -, az a klasszikus életmodell kontra kisebbségek által ránkerőltetett idegen életfilozófia ütközése.
A döntő többség kontra kisebbség kérdése.
Én nem tartom problémának, hogy "helyi" ügyekben a többség filozófiája legyen a meghatározó, az USA esetünkben "helyi" kérdés, hiszen a "fehéramerika" került szemben a New York-i, kaliforniai multikulturális alapú, kozmopolita kisebbséggel. A többség valójában megelégelte a PC alapú élet elterjedését. Hogy ez levetítve munkahely, média, oktatás? Az más a következmény!
Nézzük meg, hogy Trump ellen kik tüntetnek! Jelemzően olyan közösségek, akik nem Amerikához köthetők, hanem nemzetközi mozgalmak: feministák, melegek, a média szereplői és művészek. A mexikói vonalat nem érdemes felhozni, hiszen a vendég alkalmazkodik a vendéglátóhoz, ne legyünk már annyira PC-k, hogy azt támogassuk, hogy a lakásunkba bárki bármikor és bármilyen célból bejöhessen és mi ez ellen semmit se tehessünk.
A hangulatot a média generálja és a különböző "érdekvédő" szervezetek. Ők azok, akik elő akarják írni egy farmernek, egy gyári munkásnak, hogy otthon, a saját környezetében hogyan éljen, hogyan gondolkodjon.
Trump soha nem nyert volna, ha lett volna megfelelő alternatíva! Trump képviselte az "amerikai" modellt a kozmopolita idegen életmóddal szemben. A párosban a szabadságukat mindig fokozottan védő amerikaiak kerültek szemben a rájuktelepedő "idegenekkel".
Mennyire furcsa, hogy most az amerikai átlag tekintehő liberálisnak (ami az amerikai alapelvek legfontosabbika!), hiszen ők csak azt akarják, hogy hagyják őket békén, ne mondják meg hogyan gondolkodjanak, hogyan fogalmazzanak, kit szeressenk, kit utáljanak, és a liberális multikulti lett a diktatórikus vonal, aki a nagy szabadságra hivatkozva ma már a fingást is meghatározza számukra. Ja, PC alapon a fingást sem szabad mondani.
A problémákat már évekkel ezelőtt előrevetítették a South Park 18. és 19. évadjában, de az Agymenőkben is visszatérő poén, hogy a texasi anyukának állandóan korrigálják stílusát Kaliforniában.
A fehéramerika JOGGAL tiltakozik az ellen, hogy a munkahelyeket idegen országokba szervezik ki, vagy náluk a munkát idegenből érkezők foglalják el!
Ők joggal hivatkoznak arra, hogy minet ŐK hozták létre!
Tudom, ez ma nem trendi gondolat, hiszen a lokálpatriotizmus, a individualizmus tiltott és korlátozott dolog, pont a liberális eszmékre hivatkozva korlátozzák mindezt.
Le lehetne még vezetni, hogy az egész "támadás" mögött a piac, a globalizált világ országfüggetlen halmaza és az általuk fizetett bérmédia és marketing van. A cél, hogy átlagos, buta és irányíható FOGYASSZ társadalmakat alakítsanak ki. És persze erre a célra mindig találhatók fiatalabb "forradalmárok", őket ma a különzőő aktivisták, bloggerek képviselik.
Szóval be kellen fejezni a trumpozást, mert ez csak a társadalmak további lerombolását jelenti. A trumpozás valójában az embereknek a diktátorok ketreceibe terelését jelenti.
Lényegtelen, hogy elvi alapokon vagy pénzért, de ez lesz az eredménye. Aztán sírás, amikor a nem trumpok betiltják, beázrják, lecsukják a most Trumppal ijesztgető "érdekvédőket".
Egyébként meg Amerika az amerikaiaké. Ha nem tetszik, nem kell odamenni, nem kell üzletelni velük. Ha meg teszik, akkor mi vendégek vagyunk és a vendégjog nem hatalmaz fel bennünket a lakás átrendezésére vagy a házigazdának előírni, hogy ki legyen a felesége!

Ad Dio 2017.01.31. 20:04:45

Egyetlen kifejezés jutott eszembe a cikket olvasva: kognitív disszonancia.

inebhedj - szerintem 2017.01.31. 20:04:47

No de akkor nem Clintonnénak kellett volna nyernie, aki csapata Trumppal, oroszokkal, fasizmussal, fóbiákkal rémisztgetett?

Nzoltan 2017.01.31. 20:04:49

A racionális érvek járhatnak karöltve az érzelmiekkel.
Pl.: Van gonosz bevándorló, van robbantás. Vs nincs gonosz bevándorló, nincs robbantás.

Pont a liberális oldal operált a racionalitással szemben. És ebbe buknak bele.

Nzoltan 2017.01.31. 20:04:50

Egyébként meg jobb félni mint megijedni.

Nzoltan 2017.01.31. 20:04:52

A nyugati média a bevándorlás árnyoldalait elhallgatja, vagy sokkal jobb színben tünteti fel, mint amilyen. Kivéve a kirívó eseteket.

Nzoltan 2017.01.31. 20:04:54

Truptól azért félnék, mert a teljes amerikai média alaptalan hülyeségeket terjesztett róla. Azért teljes médiaelleszélben nyerni vagy a jelölt rátermettségéről árulkodik, vagy az ellenfél totális alkalmatlanságáról. Esetleg mindkettő.

Larry Silverstein 2017.01.31. 20:04:56

Trumpot csak divat gyülölködőnek nevezni.

Ő a középosztály elszegényedésétől és az illegális migriktől fél, meg amerika elszínesedésétől. Ezek legalább valós félelmek.

A PC establishment attól fél hogy a buzik nem házasodhatnak, meg más ilyen huszadrangú hülyeségektől.

FikkFakk 2017.01.31. 20:04:57

Trump megnyerte a valasztast. Barmennyire is faj, el kell fogadni. Napi szinten fikazzatok, ez bennem bizalmat kelt iranta.

Remeljuk, vege a PC vilagnak...

Kiss Dóri 2017.01.31. 20:25:53

@Colonel H. Stinkmeaner:
Kedves Colonel!

Köszönöm, hogy megosztottad a véleményed!

Ahogy a blog elején is írtam, nem szerettem volna nagyon belemászni a politikai kérdésekbe, mivel magyar emberként szerintem nem tudom kellőképpen megítélni az USA helyzetét, főleg nem a múltját. Az Obama adminisztrációt is az alapján tudom megítélni, amit a médiában olvasok, és természetesen mint olyan, elferdített igazságok, szubjektív értelmezések terepe.

Azt maximálisan elismerem, hogy a félelmeknek van/lehet alapja Amerikában (ahogy ezt írtam is), ezzel nem is volt szándékom kötekedni. De ettől függetlenül úgy velem, a Trump kampány kommunikációja erőteljesen a félelmekre épült, ahogy látunk számos ilyen megvalósítást Európában is. (Sőt.)

Bár a cikket Trump kapcsán írtam, nem elsősorban miatta íródott meg, de példázza azt a viselkedést, ami számomra nem üdvös. És igen, ez teljesen szubjektív vélemény, ezért blog bejegyzés, nem pedig objektív, tényfeltáró újságírás.

Még egyszer köszönöm a bejegyzésed, több szempont többet lát!

Kiss Dóri 2017.01.31. 20:36:44

@szepipiktor:

Kedves Szepipiktor!

Először is köszönöm, hogy kifejtetted a véleményed!

Igazat adok neked, abszolút egy nézőpontból íródott a cikk, ahogy az elején is jeleztem, a neuromarketing szempontrendszerét használtam fel. Természetesen ez nem kőbevésett igazság, mindössze egy eszmefuttatás, de semmiképpen sem politikai elemzés.

Ahogy egy másik kommentelő kollégának is írtam, minden látszat ellenére a cikk nem Trumpról szól, hanem arról, hogy milyen erős fegyver lehet a félelem a politikai kampányok során.
süti beállítások módosítása